Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
  Offline
PostNapisane: niedziela, 25 stycznia 2015, 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 6 listopada 2010, 09:00
Posty: 507
Lokalizacja: Wrocław
Przekopiowałam tekst z bloga bo myślę, że warto, żeby było i tutaj:)

Mówią o nim, że wraz z wcześniejszym Montblanc 12 jest świętym graalem dla kolekcjonerów firmy Montblanc. I coś w tym jest. A może to tylko propaganda? ;-)

Obrazek

Po raz pierwszy pojawił się w katalogu firmy w 1936 roku i był produkowany tylko przez 3 lata. Zastąpił go celuloidowy 139 już z tłoczkowym systemem napełniania. Zapewne dlatego jest tak rzadkim obiektem pożądania. Nie jestem największą na świecie miłośniczką tego producenta, ale przyznam, że nieco drżały mi ręce, kiedy brałam L129 na warsztat. Na szczęście nie wymagał zbyt wiele, a efekt końcowy możecie ocenić sami.

Obrazek

To piękne, dostojne i perfekcyjnie dopracowane pióro. W całości wykonane z ebonitu, z tym niesamowitym klipsem, który zdaje się być jak morskie fale, kiedy pada nań światło. Największy model z linii 12x, jako jedyny posiadający trzy ringi na skuwce: dwa cieniutkie i jeden szerszy pomiędzy nimi z wygrawerowanym: MONTBLANC - MEISTERSTUCK.

Obrazek

Obrazek

Litera L w numeracji oznacza "Lux" lub "Luxury" i odnosi się zarówno do wielkości tego pióra, jak i przede wszystkim do platynowanych wykończeń dwóch cienkich ringów i wewnętrznej części powierzchni stalówki. Po przeciwnej stronie do tłoczenia numeracji modelu widnieje litera "O", która odnosi się do rodzaju stalówki, która wg katalogu oznacza "oblique" w rozmiarze F.

Obrazek

Obrazek

System napełniania "Push-button Filler" - poza rozwiązaniem samego przycisku, identyczny z "button-filler". O tyle wygodniejszy i bezpieczniejszy, że nie ma tu konieczności odkręcania i odstawiania na bok tzw. ślepej skuwki - części osłaniającej przycisk. Montblanc w tym systemie zintegrował przycisk. I chwała mu za to! :)

Obrazek


Kiedy w 1999 roku Werner Kleinhorst pisał artykuł do magazynu Stylophile (A summary of the MONTBLANC push button Masterpieces No.122 - L 129), wiadomo było o trzech istniejących egzemplarzach modelu Montblanc Meisterstuck L129. Jeden znajduje się w muzeum firmy w Hamburgu. W tak zwanym międzyczasie pojawiło się kilka kolejnych, ale w dalszym ciągu jest to jedno z najrzadszych piór Montblanc.

----------------------------------------------------------
Po raz kolejny umieszczam komentarz w sekcji głównej, bo jak zawsze - merytorycznie i w pięknym stylu. Bardzo dziękuję Panie Wiesławie ;)
----------------------------------------------------------

To prawda, pióro jest niezwykle rzadkie. Przejrzałem wszystkie swoje katalogi aukcyjne z lat 90-tych i te po roku 2000 i nie znalazłem. Również w książce "The Montblanc Diary & Collector's Guide" nie ma go. Jedynie wspomniany katalog z 1936 roku zamieszcza opis i zdjęcie tego pióra.

O gustach podobno nie dyskutuje się, ale właściwie, to dlaczego nie! Mnie pióra tej firmy podobają się, podobnie jak i innych niemieckich producentów. Może wynika to z faktu, że dla mnie pióro wieczne kojarzy się w pierwszej chwili przede wszystkim z czarnym piórem tłoczkowym tłoczkowym, pomimo że moim ulubionym piórem jest Parker "51".

Ciekawym faktem jest to, że około połowy lat 30-tych wszyscy główni producenci niemieccy przestawili się na tłoczkowy system napełniania. Soennecken około 1935 roku, podobnie Kaweco. W tym ostatnim przypadku nastąpiło wówczas również zerwanie z amerykańskim stylem niektórych piór, przypominających swoim wyglądem Duofolda. Montblanc wprowadził tłoczkowy system napełniania w 1934 roku.

Przyznam, że długo mnie zastanawiało jak to się właściwie stało, skoro Pelikan tak targował się z firmą Penkala, która zastrzegła sobie wyłączność na Jugosławię, Rumunię, Azję Mniejszą, Turcję i Egipt. I firma Pelikan do 1939 roku płaciła firmie Penkala tantiemy za sprzedaż swoich piór na tym terenie. A w Niemczech jak na komendę nastąpiło przestawienie się na ten tłoczkowy system napełniania. Oczywiście nie wszystko da się tak od razu, stąd pewnie jeszcze przez jakiś czas utrzymywano produkcję z innymi systemami napełniania. I tak pewnie było w przypadku prezentowanego tu pióra.

Kolekcjonerzy niemieccy mogą tłumaczyć to sobie jak im się podoba, jak przytoczony tu Werner Kleinhorst, ale dla mnie taka interpretacja nie jest przekonywująca. Otóż, w tym wypadku polityka dotyka piór w najczystszej formie. W 1933 roku do władzy w Niemczech dochodzi Hitler. Wszystko powoli zaczyna być realizowane według schematu: jedna rzesza, jeden naród, jeden przywódca. Tłoczkowy system napełniania niejako sam się narzucał. Jego posiadaczem była niemiecka firma. Co więcej, okazało się, że pióro tej firmy, startując u progu kryzysu w 1929 roku, odniosło sukces rynkowy, gdy inne firmy ogłaszały upadłość. Ale to nie koniec. Ta firma produkowała właściwie tylko jedno pióro i jedynie stalówki były wymienne. Wydawało się, tak ja przynajmniej sądzę, że ten model można przenieść na cały rynek piór niemieckich i stworzyć doskonałe niemieckie pióra przewyższające wszystko to, co inni produkowali. I w dużym stopniu to się udało. Pióro niemieckie kojarzyło się i kojarzy się obecnie z tłoczkowym systemem napełniania i kolorem czarnym, precyzją i starannością wykonania. Mnie osobiście bardzo podobają się takie pióra.

To prezentowane pióro uświadamia mi, że pióra wieczne są wyjątkowymi przedmiotami wśród artykułów piśmiennych. I to nie dlatego, jak niektórzy mówią, że pióra mają duszę i nie dlatego, że pióro wyrabia ładny charakter pisma. Ja w to nie wierzę. Pióro tylko potęguje to, co już istnieje. Jeśli ktoś ma ładny charakter pisma, to piórem wiecznym będzie pisał jeszcze ładniej, a kto pisze brzydko, to ładniej piórem pisał nie będzie. Istota i niepowtarzalność pióra wiecznego tkwi w systemach napełniania i to czyni je wyjątkowym artykułem piśmiennym. W historii pióra wiecznego było pewnie co najmniej kilkanaście systemów napełniania, a jeśli doda się jeszcze warianty tych podstawowych, to zbierze się tego trochę więcej. Żaden inny instrument piśmienny nie może poszczycić się taką różnorodnością. Tak było przez pierwsze 40 lat XX wieku. Dziś niestety pióro upodabnia się, pod tym względem, do innych instrumentów piśmiennych. Cóż takie czasy i tego nie zmienimy.

Wiesław Liźniewicz

_________________
http://opiorach.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

kraków kuchnie na wymiar
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb3 1 styles alveo