Wahl-Eversharp DORIC (1932 - 1939)
Pod koniec lat 20 i na początku lat 30 na całym świecie zapanowała moda na Art Déco. W pierwszych latach tego okresu (zwanego również Machine Age) na stylistykę przedmiotów użytkowych ogromny wpływ miał klasycyzm, kubizm, a także kultura oraz wzornictwo typowe dla dalekiego Orientu, Azteków, Indian czy też motywy egipskie i starożytne.
Wskutek rozwoju komunikacji bowiem (przede wszystkim lotnictwo oraz luksusowe transatlantyki) modne stały się podróże do odległych, egzotycznych zakątków świata a dzięki rosnącej liczbie połączeń kolejowych oraz samochodów przemieszczanie się z jednego końca kraju na drugi było szybsze i bardziej dostępne co pomogło spopularyzować wiele miejsc które stały się modne i w których zwyczajnie wypadało bywać; opowieści o dalekich podróżach zaś niebawem zostały uznane za synonim prestiżu i przynależności do klasy uprzywilejowanej.
Reklama Doric z 1932 roku:
Wpływ Orientu na stylistykę Deco to przede wszystkim pojawienie się mody na miesterne połączenia prostych, geometrycznych kształtów (typowe na przykład dla sztuki chińskiej i japońskiej) oraz nowych materiałów. Modne zaczęły być także mocno kontrastujące kolory, co łatwo zaobserwować szczególnie w przypadku wiecznych piór, takich jak choćby Parker Duofold w ceglastej czerwieni albo w kolorze Mandarin Yellow, oba z czarnymi zakończeniami skuwki/korpusu które idealnie konrtrastują z żywymi, egzotycznymi barwami wzorowanymi na przedmiotach wykonanych z chińskiej laki. Ponieważ jednak Art Deco było też nazywane Erą Maszyn (rozwój przemysłu i seryjnej produkcji), zaowocowało ono także pojawieniem się wielu pięknych przedmiotów wykonanych ze stali, chromu oraz szkła.
W projektowaniu wnętrz oraz mebli zaś ważną rolę odgrywały także lustra, które optycznie rozjaśniały i powiększały przestrzen. W architekturze tymczasem można było zaobserwować wiele dalszych zmian: zastosowanie metalowo-betonowych konstrukcji umożliwiło powstawanie coraz wyższych budynków a ich strzeliste, zgeometryzowane formy o opływowych lub stopniowanych (schodkowych) kształtach szybko stały się wizytówką wielu metropolii na całym świecie – od Nowego Jorku (Empire State czy Chrysler Building) poprzez Londyn (Daily Express Building), Paryż (dom handlowy La Samaritaine) aż po Warszawę (Prudential).
Najnowsze trendy w architekturze oraz sztuce, które przełożyły się także na wzornictwo przemysłowe, zaowocowaly jednak nie tylko powstaniem wielu kultowych przedmiotów użytkowych takich jak meble, szkło porcelana oraz samochody czy budynki ale także jednych z najpiękniejszych wiecznych piór.
Pióra te, podobnie jak inne przedmioty z tej epoki (m.in szklo Lalique, samochody Auburn Convertible) szybko zyskały później status ikon Art Deco, mimo że nie wszystkie – z uwagi ich wysokie ceny oraz Wielki Kryzys panujący w latach 30 – mogli docenić ówcześni klienci przez co sa to niejednokrotnie przedmioty bardzo poszukiwane i kolekcjonerskie a wiele z nich na nowo odkryto dopiero po latach.
Do takich właśnie wysoce kolekcjoneskich piór należą między innymi Wahl-Eversharp Doric, Coronet, Parker Vacumatic (szczególnie modele z klipsem w stylu Deco stworzonym przez projektanta nazwiskiem Joseph Platt) oraz Waterman Patrician i pióra TriPen Triad.
Lata 1930 – 1935
Historia piór Wahl-Eversharp DORIC zaczyna się już w 1930 roku, w momencie pojawienia się na rynku kolejnej wersji modelu
Equipoised. Robert Back, jeden z głównych stylistów firmy Eversharpa nadał bowiem wtedy tym piórom mocno zaznaczone profile, a także piramidalne zakończenia skuwki oraz korpusu. Jednak wraz z szybko zmieniającą się modą, pod koniec 1930 roku – aby trafić w gusta nawet najbardziej wymagającej klienteli – Eversharp wprowadził na rynek kolejne pióro.
Jego twórcą, tak samo jak i w przypadku Equipoised był także Robert Back, który oprócz kształtu skuwki i korpusu (wzorowanych na kolumnie doryckiej, U.S. Patent Nº D81,742) zaprojektował także ażurowy pierścień ozdobiony orientalnym, geometrycznym wzorem oraz fasetowany klips z obrotową kulką:
Rysunki patentowePióro
Ołówek
Klips
Pierścień skuwki
Styl Doric nawet dziś przyciąga wzrok jak żaden inny i nic dziwnego, że wiele firm starało się go naśladować – w wyjątkowo kreatywny sposób potraktowała go przede wszystkim włoska firma OMAS i z typowym dla tego kraju rozmachem stworzyła pióra OMAS Extra Lucens które uznawane są za równie mistrzowskie jeśli chodzi o formę. W tych modelach z kolei dużą ciekawostką jest klips Art Deco w kształcie strzały.
Pióra DORIC pojawiły się na rynku w całkowicie nowej, egzotycznej kolorystyce a nazwy kolorów zastosowanych we flagowej (Gold Seal) wersji tego modelu inspirowane były odległymi krajami dalekiego Orientu: Cathay, Burma, Cashmere i Morocco.
Pierwsze reklamy z 1932 roku

Doric produkowano w trzech wersjach: Gold Seal Doric, Popular Priced Doric (Diamond Band) oraz Doric Jr. Standardowe modele wszystkich trzech wersji różniły się średnicą, ale pod względem długości były podobne. Pod względem wielkości zaś, w kazdej serii występowało kilka modeli i rozmiarów:
Modele Gold Seal:Oversize (klips typu Side Clip Roller, umieszczony niżej)
Senior/Standard (Side Clip Roller)
Soldier Clip (klips typu Roller w górnej części skuwki, a emblemat Gold Seal umieszczony pod klipsem)
Clasp/purse pen (z małym klipsem typu Clasp)
Ring Top (z kółeczkiem do zaczepienia na łańcuszku/dewizce od zegarka)
Piora Doric w Katalogu z 1932 roku: Gold Seal Flagship Doric
Gold Seal 1932 First Year Flagship Doric - pióro i ołówek w kolorze Burma Pearl:
Gold Seal Flagship Doric Adjustable w kolorze Burma Pearl- c. 1934 rok
Gold Seal RT 1932 Doric - Burma Pearl
Gold Seal RT 1934 Doric - Jet Black
Rzadsza wersja z 1934 roku - Triple Band Gold Seal DoricPióro ma na skuwce pierścień złożony z trzech części.
Modele Popular Priced:Standard/Senior (klips fasetowany, bez obrotowej kulki)
Clasp
Piora Doric w Katalogu z 1932 roku: Gold Seal Popular Priced Doric
1934 Diamond Band Gold Seal Popular Priced Doric (pióro i ołówek)
Modele Doric Jr.Standard (klips fasetowany, bez obrotowej kulki)
Clasp
Piora Doric w Katalogu z 1932 roku: Doric Jr.
1932 Doric Jr Purse Pen - Topaz Pearl
1934 Doric Jr. Full Size Adjustable - Jet Black
Lata 1935 – 39W 1936 roku firma Wahl-Eversharp wprowadziła kilka modyfikacji linii DORIC. Airliner Doric, bo tak nazywała się kolejna wersja flagowego modelu, zyskał inną obrączkę skuwki (szerszą i w piórach sięgającą brzegu skuwki) oraz nową gamę wzorów i kolorów (perłowe odcienie zastąpił wzór o nazwie Shell, przypominający przekrój przez lekko oszlifowane kamienie szlachetne).
Podczas gdy modele Popular Priced także przeprojektowano, w tej wersji DORIC obrączka skuwki typu Diamond Band pozostała bez zmian. Modele Doric Slender/Jr zaś pozostały w całkowicie oryginalnej konfiguracji i oprócz wprowadzenia nowej kolorystyki linia ta wyglądała dokładnie tak samo jak w 1932 roku.
W modelach Airliner/Diamond Band Doric poza nową kolorystyką wprowadzono także kilka innych, nowych rozwiązań:
a) Klips, który we wcześniejszych modelach montowany był od środka, od 1935 roku firma zmieniła na klipsy typu Tab Clip, montowane do skuwki od zewnątrz –na zaginane do środka zakładki.
b) Zmodyfikowana obrączka skuwki (tylko w modelach Airliner) sięgająca jej krawędzi miała z założenia nie tylko nadać piórom Airliner bardziej nowoczesny wygląd, ale także zapobiec pęknięciom skuwki oraz – jak podkreślała firma w katalogach i reklamach – służyć do przesuwania suwaka w stalówkach Adjustable Point.
c) Zmieniono systemy napełniania oraz ich nazwy – pióra z systemem boczno-dźwigienkowym (pióra Royal Doric®) zyskały prześwit atramentowy który umożliwiał podgląd poziomu atramentu. Wprowadzono także nowy, podciśnieniowy system napełniania, czyli vacuum-filler (pióra Doric DeLuxe®) który działał na tej samej zasadzie co w piórach vac-fil Sheaffera, ale był on nieco inaczej skonstruowany. W piórach z systemem tłoczkowo-podciśnieniowym zastosowano także częściowo przezroczysty korpus w kilku wariantach jeśli chodzi o wzory. Doric produkowano więc tylko w dwóch wersjach – Royal Doric z dźwigienką (lever-vac) oraz Doric DeLuxe (tłoczkowo-podciśnieniowy system napełniania nazywany takze plunger-vac).
d) W ok. 1934 r wprowadzono regulowane stalowki Adjustable Point a w ok. 1936 r w niektórych piórach Doric firma Eversharp zastosowała także całkiem nowy mechanizm który odcinał dopływ atramentu do stalówki i uruchamiany był w momencie zakręcania pióra. Mechanizm ten jednak działał dobrze tylko wtedy, gdy użytkownik dbał o pióro i nie dopuszczał do zaschnięcia atramentu oraz czyścił (płukał) je regularnie. Jeśli jednak atrament wielokrotnie zasychał, mechanizm zacinał się i przestawał działać wskutek czego komisja Federal Trade Comission (FTC) zakazała firmie Eversharp reklamy tego rozwiązania.
Adjustable Point:
Safety Ink Shut-Off:
Modele i wymiary:Airliner DoricLarge/Oversize
Standard
Slender
Diamond BandStandard/Senior
Slender
Piora Airliner Doric w katalogu Wahl-Eversharp z 1936 - 1939 roku:
Fragment reklamy pior Airliner Doric z II polowy lat 30:
1936 Airliner Doric - Garnet Red Shell
1936 Airliner Doric Soldier Clip - Silver Shell
1936 Airliner Diamond Band Doric Vacuum Filler - Jet Black
Doric Jr.Standard
Clasp
Piora Doric Jr. w katalogu Wahl-Eversharp z 1936 - 1939 roku:
1935 Doric Jr Adjustable - Green & Bronze
1936 Eversharp Doric Jr Adjustable - Green Oyster Pearl on Black
1936 Doric Jr. - Silver Oyster Pearl on Black
StalówkiW piórach DORIC, w okresie 1935 – 1939 roku fabrycznie montowane było 5 typów stalówek, każdy typ w innym przedziale czasowym:
1931 – 1932: Wykręcane stalówki Gold Seal Personal Point – montowane w pierwszych piórach Gold Seal i Popular Priced Doric, oraz do 1935 roku jeśli klient życzył sobie tradycyjną stalówkę.
Stalówka Personal Point
1933/4 – 1936: Regulowane stalówki Adjustable Point – numerowane od #3 (mniejsze pióra) do #10 (Senior i Oversize), z szerszym suwakiem i sygnowane ADJUSTABLE, Eversharp, Made in U.S.A. Montowane we wczesnych Gold Seal Doric oraz późniejszych Airliner, Diamond Band i Doric Jr do 1936 roku. Rozmiary: #3, #5, #6, #7, #9, #10
Adjustable Point (I wersja)
1932 – 39 Stalówki typu Arch Nib – z otworem powietrznym w ksztalcie serca, napisem EVERSHARP ułożonym w łuk, próbą złota (14k) i sygnaturą Made in U.S.A. Montowana w piórach Doric Jr, Diamond Band i Arliner i Coronet jeśli klient życzył sobie pióra z tradycyjną stalówką. Występowały trzech rozmiarach: #3, #4 i #6
Stalówka Arch Nib
1936 – 1939: Regulowane stalówki Self-Fitting Point – nowego typu, z cieńszym, dłuższym suwakiem sygnowanym Eversharp. Stalówka sygnowana pod suwakiem: Wahl Co, Made in U.S.A. Montowane w piórach Airliner Doric od 1936 roku i piórach Coronet.
Stalówka Adjustable/Self-Fitting Point
1937 – 39 Banner Nib. Stalówki sygnowane napisem EVERSHARP umieszczonym ukośnie. Stosowane
tylko w Airliner DORIC, z trzema możliwymi typami spływaka: grzebieniowy, gładki i Magic Feed. Stalówki Banner Nib i spływak Magic Feed montowano także w późniejszych Skyline. Późne Airliner Doric były pierwszymi i jedynymi piórami DORIC, w których zastosowano ten typ stalówki i spływaka i ta konfiguracja jest jak najbardziej fabryczna (i pozwala dokladnie datować dane pióro na okres 1937-39 r). Osobną kwestią są
dwukolorowe Banner nib - te wprowadzono prawdopodobnie w ok. 1935 - 36 roku i montowano je zarówno w piórach Airliner Doric jak i Doric Jr. Są to jednak bardzo rzadko spotykane stalówki. Banner Nib w połączeniu z spływakiem grzebieniowym montowano także w piórach Coronet w latach ok. 1937-39.
Dwukolorowa Stalówka Banner Nib
Kolory


(Więcej zdjęć pojawi sie w mojej
GALERII)