Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
  Offline
PostNapisane: niedziela, 13 marca 2011, 06:39 
Avatar użytkownika
Rada Jedi

Dołączył(a): środa, 3 listopada 2010, 14:00
Posty: 1562
Lokalizacja: LDN
Tytuł użytkownika:: Dr. Frankenpen
Eversharp Symphony (1948 - 52)

Po oszałamiającym sukcesie serii Skyline, zaraz po II Wojnie Światowej, Eversharp znalazł się w trudnej sytuacji. Seria Fifth Avenue, stworzona by konkurować z Parkerem 51, zaprojektowana była w stylu Art Deco który w tamtym czasie był już zdecydowanie passé i kolekcja ta nie odniosła niestety sukcesu na miarę linii Skyline. Co więcej, wraz z pojawieniem się pierwszych długopisów, Eversharp wydał miliony (do spółki z firmę E. Faber) na wykupienie najnowszego patentu na system CA, czyli długopis działający na zasadzie kapilary. Patent ten niestety okazał sie byc niedopracowany, a ponieważ linia Eversharp CA nosiła emblemat Gold Seal, objęta była ona dożywotnią gwarancją i wkrótce firma poniosła gigantyczne koszty związane z naprawami gwarancyjnymi oraz zwrotami. Eversharp wydał również ciężkie miliony na process wytoczony firmie Reynolds, która także wypuściła na rynek długopis, będący zresztą “splagiatowaną” wersją CA.

Po tych wszystkich przejściach, Eversharp potrzebował kolejnego flagowego modelu pióra które wzorem Skyline miało stać się ikoną i symbolem nowoczesności i niezawodności a jednocześnie zerwie z dotychczasową formą Skylinerów które były piórem “wojennym” – Eversharp chciał, aby nowe pióra symbolizowały nowy początek. W tym celu, podobnie jak w przypadku serii Skyline, Eversharp zwrócił się do profesjonalnego projektanta nazwiskiem Raymond Loewy.

Raymond Loewy
Obrazek

Raymond Loewy był nie tylko znakomitym projektantem - był także postacią medialną i do dzisiaj uważa sie go za jednego z guru nowoczesnego designu. Co więcej, jedyny samochód, jaki można oglądać w Louwrze (Studbaker Avanti) jest właśnie jego dziełem. Jego inne osiągnięcia to przeprojektowanie butelki Coca-Coli, lokomotywa S-1 stworzona dla Pennsylvania Railroad, nowe modele aut Studebaker, odkurzacz Electrolux, Cadillac Eldorado z 1959, logo i design paczki papierosów Lucky Strike i wiele, wiele innych:

Obrazek

Przy projektowaniu Symphony, podobnie jak Henry Dreyfuss przy tworzeniu linii Skyline, Loewy postawił na nowoczesną stylistykę, która bazowała na opływowych kształtach, będących wówczas en vogue i pozostających w modzie aż do późnych lat 60. W projekcie piór Symphony widać echa lokomotywy zaprojektowanej dla Pennsylvania Railroad, nowoczesnych samolotów, których projektowanie równiez bylo domeną Loewy Consultancy, a także wielu innych przedmiotów użytkowych które w ciągu całej swojej kariery stworzył jej założyciel i CEO. W projekcie skuwki piór Symphony można się nawet dopatrzeć podobieństwa do nieco późniejszej, bo stworzonej w 1959 roku motorówki Dorsett – również zaprojektowanej przez Raymonda Loewy.

Porównanie lokomotywy Pennsylvania Railroad S-1 i Symphony
Obrazek

Z punktu widzenia technicznego, projekt Symphony bardzo przypominał Skyline'a: podobne stalówki, spływak, zwężany koniec korpusu, dźwigienkowy system napełniania. Różnice tkwiły jednak w szczegółach: design opracowany przez Raymonda Loewy w 1948 roku byl oszczędny ale bardzo dopracowany stylistycznie. Minimalistyczna linia i maksymalnie opływowe kształty, które w połączeniu z wysoko umieszczonym, “łamanym” klipsem i asymetryczną skuwką nadają Symphony "szybki" wygląd, przywodzący na mysl nowoczesne sportowe samochody lub samoloty. Ciekawostką jest też zastosowanie pierścienia z metalowym gwintem działającego na podobnej zasadzie co w piórach Sheaffer.

Niestety, rozwiązanie to zniknęło gdy Eversharp zdecydował się na przeprojektowanie Symphony na poczatku lat 50. W kolejnych stadiach znikały po kolei: metalowy gwint, "łamany", wysoko umieszczony klips, "slipper cap", czyli asymetryczna skuwka, oraz charakterystyczne zwężenie korpusu (które w przeciwieństwie do Skyline'ów nie było aż tak zaznaczone jak w przypadku tego pierwszego pióra). Okazało się bowiem, że skuwka zaprojektowana przez R. Loewy jest dosyć trudna w produkcji i Eversharp postanowił nieco uprościć i złagodzić design tych piór.
Ostateczna wersja Symphony zostala wyposazona w zaokraglony klips umieszczony nizej, pojedynczy ring na skuwce oraz nieco “wygładzone” kształty korpusu.
Co ciekawe, choć do tej pory pióra Symphony nie były specjalnie doceniane przez kolekcjonerów, obecnie model ten jest coraz bardziej poszukiwany, szczególnie w oryginalnej postaci, czyli takiej jak zaprojektował te pióra R. Loewy. Niestety, seria ta była na tyle krótka, że bardzo ciężko jest znaleźć Symphony w oryginalnej wersji. Troche wiecej szczęścia można mieć szukając II serii (asymetryczna skuwka w kolorze złotym bez ringa lub chromowana, z szerokim ringiem i zaokraglonym klipsem).

Zdjęcia:

(Więcej zdjęć w mojej GALERII)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Asymetryczna skuwka (tzw. Slipper Cap):
Obrazek

_________________
Moderator-Widmo
Obrazek
Milch und Apfel zusammen?
Natürlich.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

kraków kuchnie na wymiar
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb3 1 styles alveo