W niniejszym opracowaniu wykorzystałem informacje głównie z książki Davida Shepherda i Dana Zozove „Parker Duofold” Surrenden Pens Limited 2006 oraz z wielu stron internetowych, m. in. Parker Collector.
OKRES I - Flat top – 1921-1928
Było lato 1921 roku. W Francis Scott Fitzgerald określa lata 20-te jako erę jazzu, odbywa się pierwszy konkurs Miss America a rząd formalnie kończy pierwszą wojnę światową. Jeden z mało wyróżniających się sprzedawców Parkera, Lewis Tebbel, wpada na pomysł nowego modelu pióra. Wiedział jednak, że nikt nie potraktuje jego propozycji poważnie, więc czekał aż George Parker wyjedzie do Europy, by mógł udać się do centrali i poprosić o wykonanie modelu pióra z pozostałości po gumie wykorzystywanej do produkcji Red Giant, klapy produkcyjnej sprzed paru lat. Model był modyfikacją pióra Jack-Knife, ale w całości wykonanym z czerwonej gumy a jedynymi czarnymi elementami była sekcja z duża stalówką i zakrętka guzika na końcu pióra oraz zakrętka na skuwce. Tebbel miał już nawet nazwę na to pióro: Duofold, duo od dwóch kolorów pióra, oraz fold jako oznaczenie wielkości stalówki, choć to tylko domysły, bo Tebbel nigdy nie wyjaśnił skąd taka nazwa.
Z wykonanym modelem Tebbel wrócił w trasę i pokazywał pióro dealerom, którzy byli pod wrażeniem i już składali zamówienia. W siedzibie firmy nikt jednak nie wierzył zapewnieniom Tebbela, gdyż znano go jako kiepskiego sprzedawcę. Upór Tebbela doprowadził go do syna George'a Parkera, Kennetha, odpowiadającego wtedy za reklamę w firmie, któremu model się spodobał, ale podczas nieobecności szefa firmy, ciągle przebywającego w Europie, zarząd odrzucił pomysł Tebbela, jako zbyt ryzykowny, po wpadce z poprzednim czerwonym piórem Red Giant.
Jednym z managerów firmy, który wierzył w powodzenie Duofolda, był Edward Davies. W San Francisco spotkał powracającego z podróży George'a Parkera i przedstawił mu nowy model pióra. Znając nastawienie firmy do kiepskich wyników Tebbela nie powiedział, że to był jego pomysł. Parker wysłał więc telegram do zarządu, że jest duże zamówienie „na pióro o nazwie Dufold w kolorze ciemnej czerwieni”. Kiedy jednak wrócił do siedziby firmy dowiedział się, że to nie Dufold, tylko Duofold i że jest to pomysł nieudacznika Tebbela. George Parker był wściekły, że ktoś próbował go oszukać. Odbyła się burzliwa rozmowa z zarządem. Powoli udało się wyjaśnić, że wszystko było po to, aby zwrócił uwagę na ważny projekt a nie na nazwisko pomysłodawcy, który miał raczej kiepską reputację. Ostatecznie podjęto decyzję o produkcji pióra.
Firma nie chciała jednak produkować na początek dużej ilości piór. Mimo zapewnień Tebbela, że sprzeda on dużo tych modeli, zrobiono tylko 100 sztuk, 35 dla sprzedawców do zbierania zamówień i 63 na realizację tych zamówień. Zamówienia przekroczyły jednak oczekiwania firmy. W pięć miesięcy sprzedano 12 000 sztuk tego modelu pióra. Idąc za ciosem zorganizowano ogólnokrajową kampanię, w której określono gwarancję na to pióro na 25 lat. Duofold okazał się gigantycznym sukcesem. Nagle wszystkie firmy zaczęły produkować pióra w czerwono-czarnej kolorystyce. Mimo dobrego pomysłu Lewis Tebbel nie zabłysnął już niczym więcej i po paru latach opuścił firmę. Jego dalszy los pozostaje nieznany.
Cztery podstawowe rozmiary Duofoldów - od dołu do góry:
1. Duofold Senior tzw. Big Red
2. Duofold Special
3. Duofold Junior
4. Duofold Lady DeLuxeW latach 1921-25 sprzedawano pióra tylko w dwóch kolorach: czarnym i czerwonym. Słynna ceglasta czerwień duofoldów produkowana była z dwóch rodzajów materiału. Pierwszym był tak zwany Red Hard Rubber (RHR), uzyskiwany ze specjalnej mieszanki, w której gumę prasowano ze specjalną kompozycją czerwonych barwników nazwanych przez specjalistów Parkera Vulcafor Orange. W oparciu o organiczne barwniki, w odróżnieniu od syntetycznych, udawało się produkować bardziej wyraziste odmiany czerwieni. Pióra wykonane z RHR można poznać po tym, że barwią one szmatkę podczas polerowania. Drugi materiał, z którego produkowano czerwone a później i pozostałe Duofoldy to permanit, bardziej trwały niż RHR – to specjalna mieszanka skomponowana przez specjalistów Parkera w roku 1925. Firma zwlekała ponad rok z ogłoszeniem, że pióra produkowane są z nowej mieszanki, gdyż obawiała się szpiegostwa przemysłowego, a zwłaszcza tego, że Sheaffer może podkraść im ten wynalazek.

Od lewej:
Duofold Senior Jade Green
Duofold Special Black
Duofold Junior Black
Duofold Lady (Juniorette)
Duofold Senior tzw. Big Red
Duofold Special (model poskładany z dwóch piór, gdyż korpus jest wyraźnie Streamline)
Duofold Junior
Duofold Lady DeLuxe
Duofold Special Lapis Lazuli Blue/White
Duofold Junior Black and PearlSkuwki w zbliżeniu, kolejność jak wyżej:

Po trzech latach, w 1926 roku, w których produkcja celuloidu, w wyniku umowy na wyłączność, należała do firmy Sheaffer, Parker mógł wreszcie wypuścić własne pióro z tego materiału. Był to zielony Duofold. Jako że celuloid był trwalszy od gumy, Parker zwiększył gwarancję na pióro z 25 lat na „wieczność”. I ten model odniósł wielki sukces.
Rok 1927 to wprowadzenie Duofolda Lapis – w dwóch odmianach niebiesko-białej i niebiesko-czarnej. W tym samym roku pojawia się pióro w kolorze żółtym, absolutne zaskoczenie na rynku. Wtedy był to umiarkowany sukces, ale obecnie pióra w tym kolorze to najdroższe modele kolekcjonerskie.
Po wprowadzeniu przez Sheaffera pióra w kolorze perłowym Parker postanowił zrobić coś znacznie oryginalniejszego. W 1928 roku Parker wprowadza model określany raz jako Moderne, raz jako Black-Pearl a czasami Moderne Black-Pearl. Pióra te pierwszego okresu (Flat topy) produkowano tylko przez dwa lata, więc jest ich na rynku najmniej. O ile perłową barwę Sheaffer uzyskiwał wykorzystując sole rtęci (Mercury salt), to Parker postanowił pójść trudniejszą drogą i produkować je z macicy perłowej uzyskanej w laboratorium. Produkcja kilograma tej masy kosztowała wtedy 9 dolarów, doliczając do tego tworzenie mieszanki pyralinowej był to najdroższy Duofold z tej linii a sprzedawano go za astronomiczną wtedy cenę 10 dolarów. Na skuwce dodano trzeci złoty ring a pióro określane było mianem Imperial Duofold.

Duofold Junor Black and Pearl z ołówkiemNiestety zielone, niebieskie i czarno-perłowe korpusy Duofoldów ulegają dekoloryzacji, co obecnie znacznie podnosi w cenie pióra, w których ta dekoloryzacja jest mała, lub wręcz jej nie ma, co potrafi przyprawić o zawrót głowy kolekcjonerów.