Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 15:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 listopada 2010, 02:08
Posty: 3819
Lokalizacja: Warszawa
Tytuł użytkownika:: PiórWiecznyŁowca
Witajcie,

Uli Orland wrzucił dziś na Twarzoksiążkę fotkę takiego oto pióra i ołówka w jednym:
Obrazek

z komentarzem, iż
Cytuj:
Polska spółka rządowa Gdynia - America Line przetransportowała dziesiątki tysięcy żydowskich uchodźców z Polski do Palestyny przez Port Constanta w Rumunii od 1933 do 1938 r. Statek ten nosił nazwę Polonia - dawniej Kursk - rosyjski statek zbudowany w Szkocji (1910 r.).


Być może będzie jeszcze jakaś informacja o właścicielu tego pióra w tzw. wersji Combo i skąd wiadomo, że akurat o Polonię chodzi. Pióro nie ma imprintów wskazujących na producenta. Materiał z jakiego jest wykonane (celuloid?) jest piękny i nie tak do końca zupełnie niespotykany ;-)

Wspomnianą SS Polonia, którą - razem z SS Kościuszko (SS to akronim angielskich słów oznaczających statek parowy) - od roku 1933 skierowano na tzw. linię palestyńską Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca, gdzie przewoziła przede wszystkim emigrujących z Polski do Palestyny Żydów (do Konstancy z Polski można było dostać się pociągiem), to statek ciekawy m.in. ze względu na osobę kapitana - pierwszego pod banderą Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego (PTTO) - a mianowicie Mamerta Stankiewicza, znanego jako "znaczy kapitan". Jego kapitanowanie Polonii opisane jest w książce Karola Olgierda Borchardta, Znaczy Kapitan (kilka różnych wydań) i w sumie fakt pośredniego powiązania pióra z jego osobą jest impulsem do powstania tego wątku. Nieustająco uwielbiam tę książkę.

Źródło: historia.org.pl Krótko odpowiadając na pytanie "ale osochodzi":
Cytuj:
Władze II RP dążyły do stworzenia własnej floty, co niosło za sobą udogodnienia dla emigrujących turystów. W 1930 r. powstało Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO). Początkowo towarzystwo to organizowało jedynie rejsy do Stanów Zjednoczonych przez Wielką Brytanię, jednak gdy nastała II połowa lat 30. – czyli złote czasy dla polskiej żeglugi transatlantyckiej – postanowiono utworzyć tzw. linię Palestyńską. Do obsługi tej linii przeznaczone zostały dwa statki: Polonia i Kościuszko. Statki te regularnie wypływały z portu w Konstancy (Rumunia), dokąd każdy emigrujący turysta musiał najczęściej dotrzeć pociągiem. Z Rumunii statki płynęły wprost do portu w Hajfie. Każdy statek był w stanie zabrać jednorazowo około 800 pasażerów oraz blisko 300 członków załogi. Maksymalna prędkość, jaką mogły one osiągnąć, wynosiła 14 węzłów. Wśród załogi zawsze znajdował się jeden oficer pochodzenia żydowskiego, co było wówczas istnym ewenementem. Jego oficjalne stanowisko brzmiało „oficer zażaleniowy„, jednak załoga nazywała go żartobliwie ”Murem Płaczu”. Pewien podróżujący rabin postanowił zaradzić problemowi, który trapił religijną część podróżnych w każdą sobotę. Otóż spośród wielu rzeczy jakich Żyd nie może robić w szabat, jest bycie w podróży z dala od swego domu. Rabin doszedł jednak do wniosku, że gdyby statek należał nie do polskiego armatora, a do gminy żydowskiej, to tak jakby każdy podróżujący nim Żyd był u siebie w domu. Przed każdym rejsem kapitan statku dokonywał symbolicznego sprzedania gminie żydowskiej statku za 10 groszy, a każdy rejs kończył się umownym odkupieniem go za tę samą kwotę. Podczas kilkudniowego rejsu pasażerowie urządzali zbiorowe modlitwy, a wieczorami zabawy podczas których tańczono żydowskie tańce ludowe. Rejsy pod polską banderą były o tyle lepsze od innych opisanych wcześniej wypraw, gdyż zapewniały bezproblemowe dotarcie do celu i zejście na wymarzony ląd bez obawy o represje ze strony ówczesnych brytyjskich władz.

Pod koniec 1938 r. linia palestyńska została zawieszona. SS Kościuszko został przeniesiony na tzw. linię południowoamerykańską, gdzie odbywał rejsy do Rio de Janeiro i Buenos Aires. SS Polonia został sprzedany do Włoch i po niespełna roku został pocięty na złom. Gdy wybuchła wojna, zawieszone zostały wszystkie linie, a złoty okres polskiej żeglugi dobiegł końca.


Temat emigracji okresu 1880-1939 sam w sobie jest interesujący m.in. ze względu na skalę (kilka, co najmniej 4 mln osób; ale to szacunki i trudne do weryfikacji, również ze względu na wyjazdy sezonowe do pracy, reemigracje itd.). Trochę się tym interesowałem m.in. ze względu na wyjazd członków mojej rodziny, których potomkowie mieszkają rzut beretem od miejsca gdzie "osiedlił" swoich głównych bohaterów Francis Scott Fitzgerald w Wielkim Gatsbym.

Źródła zdjęć: Internetowe serwisy i publikacje -->>>>
Muzeum Emigracji w Gdynii, Magazyn Teraz Polska, Rocznik Gdyński, jimbaotoday.blogspot.com

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Cytuj:
Korczaka pierwszy wyjazd do Erec Israel to poczatek wrzesnia 1934 roku. Najpierw pociagiem do portu w Konstancji a potem SS "Polonia" portu Jaffa. Na zdjeciu Korczak rozmawia z lekarzem z SS Polonia.


Miłego dnia,
Mac

_________________
Nie ufaj swojemu sercu. Łaknie twojej krwi--- Dwie siły potężnieją w świecie intelektu: precyzja i bełkot. Zadanie: nie należy dopuścić do narodzin hybrydy - precyzyjnego bełkotu
W avatarze waran nilowy. Zdjęcie: snapshot. Wykorzystane za zgodą.


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 15:38 
Avatar użytkownika
Rada Jedi

Dołączył(a): niedziela, 21 listopada 2010, 13:35
Posty: 4605
Lokalizacja: Bytom
Dzięki. Maćku, powinieneś pomyśleć o książce nt ciekawych historii okołopiórowych. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 listopada 2010, 02:08
Posty: 3819
Lokalizacja: Warszawa
Tytuł użytkownika:: PiórWiecznyŁowca
:mrgreen:

Troszkę zdjęć i reklam tej linii, oryginalnie transatlantyckiej, nie tylko z okresu lat 30-tych (jest i Batory): KLIK


1937 Artist: Soost W. plakat 80x60 (poster-auctioneer.com)
Obrazek

1936. Printed by "Jan Cotty, Warszawa. Bilet trzeciej klasy ... (travelbrochuregraphics.com)
Obrazek

Grzbiet karty do gry. (playingcards-j-n.com)
Obrazek
Więcej KLIK

Autor: Tadeusz Trepkowski, znany grafik (pacifica-island-art.com)
Obrazek

Źródło: cdn.calisphere.org
Obrazek

_________________
Nie ufaj swojemu sercu. Łaknie twojej krwi--- Dwie siły potężnieją w świecie intelektu: precyzja i bełkot. Zadanie: nie należy dopuścić do narodzin hybrydy - precyzyjnego bełkotu
W avatarze waran nilowy. Zdjęcie: snapshot. Wykorzystane za zgodą.


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 16:01 
Avatar użytkownika
Rada Jedi

Dołączył(a): niedziela, 21 listopada 2010, 13:35
Posty: 4605
Lokalizacja: Bytom
11.08.1939 - w ostatniej chwili. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 16:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 listopada 2010, 02:08
Posty: 3819
Lokalizacja: Warszawa
Tytuł użytkownika:: PiórWiecznyŁowca
Nie na długo niestety :(

Cytuj:
MS Piłsudski, tonaż 14 294 BRT, załoga 310 osób, zatonął 26 listopada 1939 u wybrzeży Anglii (mina lub torpeda?)

_________________
Nie ufaj swojemu sercu. Łaknie twojej krwi--- Dwie siły potężnieją w świecie intelektu: precyzja i bełkot. Zadanie: nie należy dopuścić do narodzin hybrydy - precyzyjnego bełkotu
W avatarze waran nilowy. Zdjęcie: snapshot. Wykorzystane za zgodą.


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 19 listopada 2011, 12:18
Posty: 2234
Lokalizacja: Kraków
Tytuł użytkownika:: Właściciel kompuleta
Dzięki @Mac za smakowite wiadomości (choć ze smutnym akcentem na końcu ...)
Mam trochę materiałów reklamowych m/s Batorego - bardzo podobny styl i stylistyka ...
I faktycznie powinieneś wreszcie spisać te historie piórem pisane ...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 maja 2015, 13:26
Posty: 62
Lokalizacja: Poznań
Znaczy.... znaczy co to znaczy? Kochaaaani moiii! MacKozinski przypomniałeś mi tym wpisem jedne z moich ulubionych onegdaj książek :D


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 19 stycznia 2016, 15:49
Posty: 371
Ataman napisał(a):
Znaczy.... znaczy co to znaczy? Kochaaaani moiii! MacKozinski przypomniałeś mi tym wpisem jedne z moich ulubionych onegdaj książek :D

Cudowna książka! Pamiętam, że czytałam ją po raz pierwszy jako dziecko i ogromnie zapragnęłam zobaczyć na żywo scenę z "tea roomu". :)

_________________
Pozdrawiam
Inkyhand


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 listopada 2010, 02:08
Posty: 3819
Lokalizacja: Warszawa
Tytuł użytkownika:: PiórWiecznyŁowca
Uzupełnienie od właściciela pióra:

Cytuj:
Źródła hebrajskie wymieniają "Polonię" jako statek na mocy umowy z Agencją Żydowską. Agentem był M. Dizengoff, burmistrz Tel-Avivu. Drugi ze statków jest głównie wspomniany na plakatach. Wierzę (lub mam nadzieję ...), że pióro powstało w 1933 r. z okazji ceremonialnego otwarcia linii. Stalówka, która jest piórze jest tanią stalówką z imprintem DURIUM nr 4. Wydaje się, że "Combo" powstało w USA. na klipsie jest impring "PATD".


Szybkie wyszukiwanie pokazuje, że prawdopodobnym producentem stalówki była firma C. Howard Hunt Pen Co. Stalówki te, obecnie, na rynku wtórnym - występuję w rozmaitych piórach, bez imprintów firmowych jak i z imprintami nazw na klipsie (Arnold, Onward, Reliable a nawet Wearever). Kształt klipsa ten sam, więc możliwe, że to nie przypadek. Na ile są to oryginalne konfiguracje, trudno powiedzieć, niemniej C. Howard Hunt miał postępowania przed Federalną Komisją Handlu gdzie zarzucano mu dostarczanie do firm (liczba mnoga) stalówek pod nazwą Durium, co mogło wprowadzać klientów w błąd sugerując jakiś nowatorski materiał z jakiej jest wykonana. A była to po prostu metalowa, pozłacana blaszka ... Na klipsie piór z taką stalką często jest też USA.

Pióra Combo było popularne przez kilka lat w latach 30-tych, więc 1933 wydaje się prawdopodobne. U Sheaffera w katalogach występuje tylko w 1935 i 36 roku.

_________________
Nie ufaj swojemu sercu. Łaknie twojej krwi--- Dwie siły potężnieją w świecie intelektu: precyzja i bełkot. Zadanie: nie należy dopuścić do narodzin hybrydy - precyzyjnego bełkotu
W avatarze waran nilowy. Zdjęcie: snapshot. Wykorzystane za zgodą.


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 19 lutego 2016, 20:04
Posty: 478
Lokalizacja: Kawęczyn/Maciejowice
Właśnie jesteśmy z Druidkiem świeżo po wyaudiobukowaniu "Znaczy kapitana" a teraz w czasie podróży leci "Krążownik spod Samosierry"

_________________
Nie trzeba lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość, która nie jest drobnostką
Michał Anioł

http://robertdejtrowski.blogspot.com/
https://500px.com/robertdejtrowski


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 maja 2015, 13:26
Posty: 62
Lokalizacja: Poznań
No to Druidzie kolejną pozycją powinien być "Szaman Morski" o Eustazym B. kapitanie m. in drugiego statku na tej linii, wspomnianego tu SS Kościuszko


Góra
 Zobacz profil  
 
  Offline
PostNapisane: środa, 6 lutego 2019, 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 19 lutego 2016, 20:04
Posty: 478
Lokalizacja: Kawęczyn/Maciejowice
Mamy :) Czeka w kolejce. Audiobooków słuchamy jeżdżąc sobie samochodem na trasach dłuższych niż pół godziny.

_________________
Nie trzeba lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość, która nie jest drobnostką
Michał Anioł

http://robertdejtrowski.blogspot.com/
https://500px.com/robertdejtrowski


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

kraków kuchnie na wymiar
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb3 1 styles alveo